indonesie2023.reismee.nl

17 en 18

17 en 18 november. Het gaat goed en we zijn onderweg om de zonsopgang boven de Bromo te zien. Het is boven de 30 graden als we aankomen in de stad van Mango en Wind Probolinggo, maar met iedere 100 meter die we hogerop komen daalt de temperatuur met één graad. Ik vraag de taxichauffeur of hij al een rijbewijs heeft, want ik schat hem niet ouder dan 15 of 16. Vol trots laat hij foto’s zien van zijn twee kinderen en zijn vrouw en zijn rijbewijs; geboren in 1984. Op zo’n 1.000 meter hoogte ligt Gubuk Ndeso, waar we voor het eerst geen airco hebben; de avond valt in en buiten is het een aangename 22 graden. Om 02:00 worden we opgehaald met een Jeep om de zonsdopgang te gaan beleven; er wordt aan de deur geklopt en een lokale verkoper biedt ons ijsmutsen aan. We zijn benieuwd. Spectaculair, druk, super toeristisch. De moeite waard? Gewoon doen als je de kans krijgt. Wat voor de één een ervaring rijker is kan voor de ander een illusie armer zijn. Vanavond om 11 uur weer de trein in naar Bali en misschien maken we nog een spectaculaire zonsopgang mee op het veer tussen Java en Bali.

Maud

????⛰️?